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thomas mann
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Roman traduit de l'allemand, annoté et postfacé par Claire de Oliveira
Écrite entre 1912 et 1924, La Montagne magique est l'un des romans majeurs du vingtième siècle. Cette oeuvre magistrale radiographie une société décadente et ses malades, en explorant les mystères de leur psychisme. Le jeune Hans Castorp rend visite à son cousin dans un luxueux sanatorium de Davos, en Suisse. Piégé par la magie de ce lieu éminemment romanesque, captivé par des discussions de haut vol, il ne parvient pas à repartir. Le jeune Allemand découvre son attirance pour un personnage androgyne et, au mépris du danger, se laisse peu à peu envoûter par cette vie de souffrances, mais aussi d'aventures extrêmes en montagne et de dévergondage, où fermentent des sentiments d'amour et de mort.
Évocation ironique d'une vie lascive en altitude, somme philosophique du magicien des mots, ce vertigineux « roman du temps » retrouve tout son éclat dans une nouvelle traduction qui en restitue l'humour et la force expressive.
« Le héros de ce roman porte en lui la forme entière de l'humaine condition. » Jean Guéhenno
Thomas Mann (1875-1955) a reçu le prix Nobel de littérature en 1929. Son oeuvre se distingue tant par sa perfection stylistique que par la richesse de son propos. On compte parmi ses romans les plus célèbres : Les Buddenbrook, La Montagne magique, Le Docteur Faustus, Joseph et ses frères. Il est également l'auteur de nouvelles (La Mort à Venise, Tonio Krger), ainsi que de nombreux essais littéraires, philosophiques et politiques. -
Appels aux Allemands
Thomas Mann
- Les Belles Lettres éditions
- Mémoires de Guerre
- 6 Septembre 2024
- 9782251920214
Thomas Mann, prix Nobel de littérature 1929, opposant de la première heure au nazisme, s'adresse depuis l'Amérique à ses compatriotes dans 56 messages radiophoniques où il les avertit de la réalité de la guerre en cours et des sombres lendemains qui les attendent s'ils continuent à la soutenir. Polémiste génial, le talent de l'écrivain allemand est éclatant tout au long de ces « Appels aux Allemands », diffusés d'octobre 1940 au 10 mai 1945. Les chroniques de l'auteur de Mort à Venise et de La Montagne magique qui a quitté l'Allemagne dès 1933 et perdu sa nationalité trois ans plus tard, tiennent du journal de guerre. Dans des formules cinglantes - « le contenu essentiel de la révolution nazie est la bestialité » - il en scande les horreurs et appelle ses compatriotes à réagir contre le régime, « système abominable, fondé sur le mensonge, la rapine et l'assassinat. Hitler ? « Un misérable charlatan de l'histoire », Goebbels, « gueule vomissant le mensonge », Heydrich « ce valet assassin » « qu'en Allemagne même, on l'appelait le bourreau. » Espérant la révolte - qui ne viendra pas -, il prévient ses compatriotes : « si vous marchez avec Hitler, contre vents et marées, jusqu'à la fin, vous ferez grandir une vengeance qui fait frémir d'horreur tous ceux qui aiment l'Allemagne. »
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En janvier 1926, Thomas Mann séjourne à Paris pendant neuf jours, où il est accueilli comme un grand « émissaire de l'esprit allemand ». Il y rencontre des personnalités singulières, prononce des discours, noue des relations. Filant d'un rendez-vous à l'autre à travers une Paris « scintillante de lumières et de publicités », Mann se confronte à des écrivains, activistes et intellectuels cherchant à construire un futur de paix.
Compte rendu parisien fait se côtoyer les problématiques d'une époque - dont la réconciliation entre la France et l'Allemagne, l'affrontement entre démocratie et nationalismes - et des pages de mondanités loquaces et amusées. D'une plume prodigieuse, l'auteur évoque des pans de traditions culturelles et interroge la relation ambiguë entre littérature et politique.
Prix Nobel de littérature en 1929, antifasciste, Thomas Mann (1875-1955) fut l'un des écrivains majeurs du vingtième siècle. Chantre de l'esprit bourgeois et de sa décadence, il raconta et interpréta la crise d'une civilisation tout entière. Fidèle aux formes narratives traditionnelles, il les sublima avec une profondeur philosophique et conceptuelle inégalée dans des nouvelles telles que La Mort à Venise. Fin analyste, il résuma, avec La Montagne magique, les tensions culturelles de son temps. -
Ces morceaux choisis de Schopenhauer sont pré-cédés d'une introduction de l'écrivain Thomas Mann, dont l'oeuvre est tout entière marquée par sa lecture du philosophe allemand.
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Please note: This audiobook has been created using AI voice.
In Bashan and I (sometime referred to as Man and Dog), Thomas Mann, the Nobel Prizewinning author of The Magic Mountain and Death in Venice, writes in the most remarkable way of the unique relation that links a dog with his master. These memoirs read as a novel, and describe in fierce detail the behavior, feelings and psychology of Mann's dog Bashan, and of Mann himself. Mann tells how he acquired Bashan, details traits of his character, and describes how they go on harmless and bucolic hunts.
Written in 1918 at the end of the First World War, Bashan and I is an ode to life, to nature, to simple joys, and to a dog. -
Thomas Mann regarded his monumental retelling of the biblical story of Joseph as his magnum opus. The four parts--The Stories of Jacob, Young Joseph, Joseph in Egypt, and Joseph the Provider--are a novel telling of Joseph's fall into slavery and his rise to be lord over Egypt.
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Mario and the Magician is one of Mann's most political stories. Mann openly criticizes fascism, a choice which later became one of the grounds for his exile to Switzerland following Hitler's rise to power. The magician, Cipolla, is analogous to the looming specter of fascism emergent in that era. The story was especially timely, considering the tensions in Europe when it was written; Mussolini was urging Italians to recapture the glory of the Roman Empire. The end of the story represents Mann's changing political views; he moved from staunch support of the Kaiser during his early life to a belief in progressive, democratic values in Europe and a desire to rid the continent of fascist influences.
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The Holy Sinner explores a subject that fascinated Thomas Mann to the end of his life - the origins of evil and evil's connection with magic. Here Mann uses a medieval legend about "the exceeding mercy of God and the birth of the blessed Pope Gregory" - illuminating the notion of original sin and transcendence of evil.
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Thomas Mann regarded his monumental re-telling of the biblical story of Joseph as his magnum opus, telling of Joseph's fall into slavery and his rise to be lord over Egypt.
As Joseph is saved from the well and sold to Egypt, he adopts a new name, Osarseph, replacing the Jo- element with a reference to Osiris to indicate that he is now in the underworld. This change of name to account for changing circumstances encourages Amenhotep to change his own name to Akhenaten. How Mann manages to pull suspense out of this famous Biblical story that everyone knows is just amazing. It's a page turner from start to finish! -
In December 1945 Thomas Mann wrote a famous letter to Adorno in which he formulated the principle of montage adopted in his novel Doctor Faustus. The writer expressly invited the philosopher to consider, with me, how such a work and I mean Leverkhns work could more or less be practically realized. Their close collaboration on questions concerning the character of the fictional composers putatively late works (Adorno produced specific sketches which are included as an appendix to the present volume) effectively laid the basis for a further exchange of letters. The ensuing correspondence between the two men documents a rare encounter of creative tension between literary tradition and aesthetic modernism which would be sustained right up until the novelists death in 1955. In the letters, Thomas Mann openly acknowledged his fascinated reading of Adornos Minima Moralia and commented in detail on the Essay on Wagner, which he was as eager to read as the one in the Book of Revelation consumes a book which tastes as sweet as honey. Adorno in turn offered detailed observations upon and frequently enthusiastic commendations of Manns later writings, such as The Holy Sinner, The Betrayed One and The Confessions of Felix Krull. Their correspondence also touches upon issues of great personal significance, notably the sensitive discussion of the problems of returning from exile to postwar Germany. The letters are extensively annotated and offer the reader detailed notes concerning the writings, events and personalities referred or alluded to in the correspondence.
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Handbuch der kommunalen Wissenschaft und Praxis
Thomas Mann, Gunter Puttner
- Springer
- 16 Juin 2007
- 9783540688846
Das Handbuch der kommunalen Wissenschaft und Praxis (HKWP) ist das führende Standardwerk im Bereich der Kommunalwissenschaften. Mit seinem Konzept, den aktuellen Forschungsstand mehrerer geisteswissenschaftlicher Fächer mit dem empirischen Wissen der Praxis zu kombinieren, ist es seit nunmehr über fünfzig Jahren ohne Konkurrenz. Auch in seiner dritten Auflage dokumentiert es die aktuellen Forschungsergebnisse der Kommunalwissenschaften als Schnittstelle mehrerer geisteswissenschaftlicher Disziplinen und vereint somit Untersuchungen aus den Bereichen Rechtswissenschaft, Wirtschaftswissenschaften, Politikwissenschaft, Soziologie und Historik in einem Werk. Ergänzt wird dieser disziplinüberschreitende Ansatz durch die Einbindung des empirischen Wissens kommunaler Praktiker. Das HKWP besteht in dritter Auflage aus den Teilbänden "Grundlagen und Kommunalverfassung", "Kommunale Wirtschaft", "Kommunale (Fach-)Aufgaben " sowie "Kommunale Finanzen".
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Death in Venice: A Quick Read edition
Quick Read, Thomas Mann
- Quick Read
- 24 Avril 2024
- 9782385822729
Discover a new way to read classics with Quick Read.
This Quick Read edition includes both the full text and a summary for each chapter.
- Reading time of the complete text: about 3 hours
- Reading time of the summarized text: 6 minutes
"Death in Venice" is a 1912 novella by Thomas Mann, featuring Gustav von Aschenbach, a writer who becomes increasingly obsessed with a Polish boy named Tadzio during his visit to Venice. Aschenbach's fascination with Tadzio grows into an intense and unspoken obsession, leading to a series of internal conflicts and realizations. Mann's inspiration for the story came from various experiences, including the death of composer Gustav Mahler and his observation of a Polish boy named Wladzio during a vacation in Venice. The novella is rich with allusions to Greek antiquity, German works, and the contrast between Apollo and Dionysus. It also alludes to the real Tadzio, who was based on a Polish boy named Wladyslaw Moes. The story has been translated into English by various translators and has been adapted into a film, an opera, and a stage production. "Death in Venice" explores themes of passion, obsession, and the relationship between life and mind, making it a significant work in literature.